Meest gestelde vragen bij Boomkwekerij Bogaert
Verkoopt Bogaert bomen aan particulieren?
Boomkwekerij verkoopt zowel aan professionals in de groensector (met toepasselijk ondernemingsnummer) alsook rechtstreeks aan de particuliere klanten.
Wat kweekt Bogaert?
Op de kwekerij worden vooral jonge bomen gekweekt (maten 6/8, 8/10,10/12,12/14 zijn de meest courante in ons eigen aanbod) in volle grond op onze percelen met een totaaloppervlakte van om en bij de 70 hectare.
We kweken vooral loofbomen , haagplanten alsook fruitbomen. Ons gamma wordt regelmatig aangevuld met niet courante soorten waardoor we vaak een afwisselend aanbod hebben.
Wat is een volle grond kwekerij?
Zoals de naam doet vermoeden, worden al onze bomen aangeplant in volle grond (aarde) gespreid over verschillende locaties/ percelen. Zelf kweken we nog niet vaak in container/potten (potplanten worden bijna altijd via onze leveranciers aangeboden). Indien een locatie of veld leeg moet gemaakt worden kan het zijn dat de bomen gerooid worden en verder opgekweekt worden in een pot of een BAG (dit is een stoffen plantzak die zowel lucht als water doorlaat en handiger is om te hanteren).
Via een volle grond kwekerij kan u ofwel wortelgoed( blote wortels),kluit of draadkluit planten bekomen. Wortelgoed is de goedkoopste en minst arbeidsintensieve manier van bomen rooien, is echter beperkt in tijd en niet op alle soorten bomen toepasbaar.
Wat is wortelgoed/ blote wortel? Wanneer is het seizoen/ tijd om deze aan te schaffen/planten?
Wanneer een boom gerooid wordt (uit de grond wordt gehaald) en de aarde rond de wortels wordt afgeschud, bekom je een boom bestaande uit kruin (boven), stam (midden), wortels (onderaan).
Dit kan doorgaans enkel in de periode wanneer de plant volledig in rust is en er zich geen of weinig activiteit meer in de sapstroom bevindt.
Hierdoor loopt het wortelseizoen doorgaans van midden oktober tot eind april (dit is steeds weersafhankelijk: bij warmere weersomstandigheden gaat de boom sneller uit de rustfase komen). Ook moet men bij het transport voorzichtiger zijn ( de wortels kunnen snel uitdrogen door de wind (best een zak over de wortels trekken). De planten kunnen ook niet lang uit de grond blijven (uitgedroogde wortels is nefast voor de levensvatbaarheid van een boom)
Bestel dus enkel wortelgoed wanneer u deze onmiddellijk kan gaan aanplanten (een paar dagen beschut, uit de wind met afgedekte wortels kan echter geen kwaad).
Wat is kluit/ draadkluit? Wanneer is het seizoen/ tijd om deze aan te schaffen/planten?
Een boom met kluit is een gerooide boom waar de wortels veilig ingekapseld zitten in een uitgegraven bol grond (leem/klei/zand/löss). Het is arbeidsintensiever waardoor de prijs van deze bomen ook wat duurder is dan wortelgoed.
Draadkluit is een metalen net dat over deze aarden kluit wordt gespannen en vastgebonden om deze te verstevigen waardoor men tijdens transport en aanplant een kwaliteitsvolle volwaardige kluit kan aanplanten. Dit metalen net laat men best rondom de kluit zitten bij aanplant. Wortels groeien door de mazen van het net door en het metaal corrodeert in de grond verder weg waardoor u geen schrik moet hebben dat de wortels gekneld geraken.
Het seizoen voor kluitplanten loopt doorgaans vanaf de tweede helft van september tot eind mei. Dit seizoen is ook doorgaans weersafhankelijk en kan steeds langer of korter duren.
Wat in juni/juli/ augustus en september?
Aangezien de meeste bomen in deze maanden volop groeien en liever met rust gelaten worden , gaan we nooit bomen rooien in deze periode.
Zelf hebben we vaak een klein aanbod aan ingekuilde ( los ingegraven) of bovengronds staande kluitplanten mits bewateringssysteem waardoor we deze alsnog kunnen aanbieden.
Echter is deze periode ideaal voor containerplanten/-bomen. Deze kunnen doorgaans het hele jaar aangeplant en aangekocht worden.
Wat is het verschil containerplanten/potplanten en volle grond?
Buiten de reeds aangegeven verschillen van plantseizoen is de prijs en robuustheid een merkbaar verschil tussen deze planten.
Een potplant is doorgaans duurder (moet steeds bewaterd alsook bemest worden) en vaak ook minder robuust dan een kluitplant.
Daarentegen kan deze in een container gekweekte plant het hele jaar doorverkocht of aangeplant worden.
Bomen en planten die uit de volle grond gerooid worden, hebben al de nodige nutriënten uit de bodem kunnen opnemen alsook steeds de weersomstandigheden getrotseerd, waardoor een boom in pot vaak slanker/ranker en minder vol zal zijn dan een plant uit volle grond.
Wat betekent 2 X, 3 X of meerdere malen verplant bomen?
Indien we bomen op dezelfde plaats laten groeien tot wanneer deze verkocht zijn, kan het wortelsysteem vaak te uitgebreid en ingeworteld zijn waardoor de meest cruciale wortels afgescheurd worden bij het rooien.
Hiervoor gaan we de bomen ‘onderrijden’. Dit houdt in dat door middels van een machine met een scherp mes; de wortels tijdig ondergronds ingekort worden. Hierdoor vormen er zich meerdere vertakkingen dichtbij de wortelbasis. We krijgen dus op een beperkte plek (de ruimte van de kluit) waar er een labyrint en kluwen van fijne worteltjes ontstaan die de boom nodig heeft om zijn voedingsstoffen uit de bodem te halen.
Door bomen meerdere malen van plek te veranderen; heeft de boom meer voedingsstoffen kunnen opnemen (verandering van spijs(plek)doet eten) en heeft men een gezond uitgebreid wortelstelsel aangemaakt op een zeer beperkte ruimte.
Het verplaatsen en onderrijden is geen verplichting, maar op onze kwekerij een algemeen gebruikte manier om kwalitatieve gezonde bomen te kunnen aanleveren met de grootste slagingskansen.
Wat is een meerstam / meerstammige boom? Kweken jullie deze ook?
Wat een meerstam is; blijkt uit de realiteit geen eenduidig antwoord op te leveren waardoor wij onze eigen betekenis hanteren; namelijk een boom die vanuit de grond via de wortelhals vertakt vanaf 3 takken en meer (3 stammen of meer vormend).
Echter wordt de term ruim gebruikt in de handel. Zo wordt de term ook gebruikt voor een boom waar er een voetje (kleine stam) uit de grond komt en van daaruit meerdere takken vertrekken. Ook een 2-tak wordt reeds een meerstam genoemd.
Zo ook spreken wij nooit van een meerstam onder 175-200cm omdat we dan meestal nog over een solitaire struik praten,….
Zelf kweken we momenteel enkel meerstam Amelanchier /krentenboompjes in volle grond. Ons aanbod meerstammen zal stelselmatig worden aangevuld.
Waarom worden bomen aangebonden d.m.v. paal en boomband?
Wij raden steeds aan bomen aan te planten met 1,2 tot 3 palen (dit heeft te maken met de dikte (maat)van de boom). Niet zozeer omdat wij bomen kaarsrecht de lucht in willen laten groeien, maar om de boom de eerste levensjaren te voorzien van stabiliteit.
Voor bomen en planten geldt immers de regel van 1.2.3: Het eerste jaar slaapt de boom dus men kan weinig tot soms amper groei verwachten, het tweede jaar zal de boom gaan kruipen en de eerste echte groeischeutjes zijn op te merken, echter vanaf het derde jaar zal de boom gaan lopen en is deze vertrokken om uit te groeien en zal ook pas vanaf dit jaar de meest opmerkelijke groei te bespeuren vallen.
Zoals u merkt zijn deze eerste jaren dus het meest cruciale om ervoor te zorgen dat de boom aanslaat en zich zal ‘thuis voelen’ op de voorziene plek.
Indien het bomen zijn met grote penwortels, zijn deze reeds ingekort en enkel voorzien door een kluit met fijne wortels. Deze fijne wortels dienen voor het levensonderhoud van de boom (opname voedingsstoffen). De grote lange penwortels zorgen voor de verankering en stabiliteit, maar doordat deze er niet (meer) zijn, dient men de boom op z’n plaats te houden tot wanneer de boom deze heeft kunnen vormen en zelfstandig in de grond kan blijven staan.
Door wind en andere weersomstandigheden kan een boom scheef of uitgewaaid worden; dit kan de essentiële wortels aan de buitenlucht bloot stellen waardoor deze in zeer korte tijd kunnen uitdrogen of een groot deel van de worteltjes afscheuren waardoor de boom ten dode wordt opgeschreven.
Het is dus geen permanente bedoeling om een paal naast een boom te zetten, maar om de boom de kans te geven zijn wortels te laten groeien en verankeren ( de eerste jaren hoopt u dus liever voor meer activiteit onder de grond dan boven de grond te kunnen opmerken).
Per boommaat hebben we een boompakket voorzien waarin u het nodig aantal palen, boomband en nagels terugvindt alsook een zak bodemverbeteraar.
Een boom met wortelgoed waait sneller om dan een kluitplant; om een voorbeeld te geven: een 14/16 hoogstam met wortelgoed weegt +-6.5kg tegenover een 14/16 hoogstam met draadkluit weegt +-100kg.(het gewicht van de kluit zou dus 93.5kg bedragen).
Waarom bodemverbeteraar/humus?
Indien u een boom gaat aanplanten, dient er steeds een voldoende ruim plantgat te worden voorzien. Echter is het vaak niet voldoende om de boom in het gat te zetten en gewoon aan te vullen met de uitgegraven aarde.
Deze aarde is vaak zo compact (men heeft door het uitgraven de structuur van de grond vernietigd) waardoor de wortels geen zuurstof en voedingsstoffen kunnen opnemen en als het ware verstikken of soms zelfs verdrinken.
Bodemverbeteraar heeft een neutrale PH en bevat de nodige essentiële voedingsstoffen die de boom de eerste weken nodig heeft om tot groei over te gaan.
Vooral de kruimeligheid van de bodem is van belang want hierdoor bevinden er zich poriën in de grond waar de wortels de nodige zuurstof en voedingsstoffenkunnen opnemen. Daarom is het ook van belang een boom of plant niet zwaar aan te stampen/drukken, maar d.m.v. de paal de boom op z’n plaats te houden terwijl de wortels in een luchtige bodem hun weg kunnen zoeken naar de bestaande bodem.
Zijn de prijzen op jullie website aannemersprijzen?
Alle prijzen opgegeven op onze website zijn in eerste instantie particuliere prijzen. Enkel indien uw bedrijf of naam in ons bestand bekend staat met een ondernemingsnummer zal u mits inloggen de aannemersprijzen bekomen. (heeft u nog geen inlog als groothandel, vraag het hier aan)
Hebben jullie een catalogus?
Hoe mooi een catalogus ook moge zijn, het is gewoonweg niet meer van deze tijd. Onze catalogus is onze webshop. Deze proberen wij zo actueel mogelijk te houden waardoor u steeds de courantste prijzen en assortiment kunt raadplegen.
Deze tijd laat het niet toe om het aanbod en prijzen voor een jaar vast te beitelen in een catalogus. Wat vandaag voorradig is kan morgen helemaal uitgeput zijn. Wat wij vandaag aankopen voor 10 euro uit eigen kweek kan morgen bij een andere leverancier 50 euro kosten.
Hierdoor is het praktisch onmogelijk om een catalogus te kunnen aanbieden met artikels waarvoor we ook afhankelijk zijn van onze toeleveranciers.
Kortom de digitale wereld heeft onze catalogus doen verdwijnen alsook onze papierverspilling helpen te verkleinen; het is misschien minder ‘gezellig’, maar wel Ecologischer en laat dat nu net onze sector zijn waar wij ons steentje vanuit kunnen bijdragen.
Indien gewenst kan u (groothandel) nog steeds een actuele Excel-lijst bekomen die u kan gebruiken, maar prijzen en aanbod blijven uiteraard onder voorbehoud van prijswijzigingen.
Zijn alle bomen en planten op jullie website beschikbaar?
Ons aanbod op onze website betreft een assortiment wat we ooit al eens hebben kunnen aanbieden. Dit betreft zowel eigen bomen van de kwekerij alsook planten en bomen van onze leveranciers. Het betreft dus geen actuele voorraadslijst, maar ons assortiment.
U zal ook artikelen tegenkomen met een 0 prijs, deze kan u gewoonweg in uw winkelwagen toevoegen en een offerte aanvraag versturen. (hiervoor ontvangt u een offerte van ons voordat we uw bestelling volledig verder verwerken)
Indien ik de gezochte boom/plant niet kan terugvinden, kan ik deze dan niet bestellen?
Indien een plantnaam niet terug te vinden is op onze website , wil dit zeggen dat ons systeem deze plant nog niet herkent of ooit heeft aangeboden gekregen. U kan steeds via ons aanvraagformulier de vraag stellen van wat u zoekt, of rechtstreeks een mailtje sturen.
Vaak komt het ook voor dat men zoekt via een verouderde plantnaam (Latijnse namen veranderen wel eens wanneer men deze herindeelt volgens plantentaxonomie). Wij doen onze uiterste best om steeds actueel te blijven en werken met de meest courante plantnamen waardoor u soms de gewenste plant in eerste instantie niet kan terugvinden.
Ook is er in de plantenwereld een overdaad aan synoniemen waardoor men vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Ook zijn benamingen vaak streek-/ landgebonden (met name voor fruitbomen).
Aarzel dus niet indien uw plant niet op onze website staat om deze alsnog aan te vragen.
Kan ik onmiddellijk bomen kopen/ bezichtigen op de kwekerij?
Al onze bomen staan verspreid over verschillende locaties in en rond Oosterzele op +-70ha. Zelf hebben we weinig tot vaak geen bomen die klaar staan om gewoon mee te nemen (plantsoen, bosgoed alsook klimplanten, kleinfruit,… uitgezonderd).
Pas nadat we een bestelling ontvangen en weten wanneer de klant zijn bestelling wenst af te halen of te laten leveren, kunnen wij inplannen wanneer deze bomen/ planten gerooid kunnen worden. We proberen de tijd tussen rooien en afhaling zo kort mogelijk te houden zodat u steeds verzekerd bent van levensvatbare kwalitatieve bomen/planten.
Indien u interesse hebt in enkele soorten/cultivars dan staat er bij de plant onderaan de tab specificaties waarin u de naam van plantlocatie kunt terugvinden. In de tab plantlocaties vindt u naast de naam van deze locatie een korte uitleg van waar deze soort bomen staan geplant , wanneer u op de locatie klikt, opent zich de plantlocatie via de coördinaten via google maps.
Indien de plantlocaties niet(nog niet) vermeld staan, kan u ons steeds mailen waarna wij u kunnen vertellen of deze planten op voorraad zijn en waar u deze kunt gaan bezichtigen.
Goede laarzen zijn steeds aangeraden ???? en neem een lint of dergelijke mee indien u een boom zelf wenst uit te kiezen , dan kan u deze zo merken (met een lint met je naam) en ons een foto van bezorgen zodat we deze boom kunnen linken aan uw bestelling.
Kan ik telefonisch mijn bestelling doorgeven?
Steeds gaan wij vragen om ons kort een mail te sturen.
Hierdoor hebben we alvast een naam en emailadres waarop we u steeds te woord kunnen staan of de offerte/orderbevestiging naartoe kunnen sturen.
Met een mailtje zorgen wij er voor dat er later geen discussie kan ontstaan over de wel of niet bestelde goederen en wij een bestelling kunnen linken aan een geschreven mailtje. Iets wat via telefonisch verkeer vaak niet lukt.
Kans bestaat dat een bestelling uit planten die we zelf niet kweken en daarom ook eerst te rade moeten gaan bij onze leveranciers om de prijs en voorraad te kennen. Hierdoor kan men vaak ook telefonisch niet onmiddellijk een prijs opgeven waarvoor de offerte onze voorkeur uitdraagt.
Via onze offerte krijgt u vrijblijvend de mogelijke maten of cultivars aangeboden die men kan aanleveren.
Waarom kan ik de afhaaldatum van mijn bestelling pas op 2 weken na bestelling via de webshop kiezen?
Indien u aangeeft via het balkje opmerkingen dat u de bestelling vroeger wenst, dan proberen wij hier rekening mee te houden. Indien de bestelling volledig zelf van eigen kwekerij gerooid kan worden dan kan dit doorgaans reeds vanaf 1 à 2 dagen na bestelling voor u klaargezet worden.
Indien een artikel moet worden ingekocht via onze leveranciers rekenen we gemiddeld 1 à 2 weken afhalingstermijn (internationaal transport wordt doorgaans bij ons op donderdag en/of vrijdag aangeleverd).
Waarom vrijdagnamiddag en zaterdag als afhaaldag voor particulieren?
Doordat wij zowel een boomkwekerij als een import/-exportbedrijf zijn, hebben we vaak te maken met een druk wagenpark met een op- en afrijden van zowel tractoren als vrachtwagens.
Om de veiligheid van onze klanten alsook ons personeel proberen we particulieren vooral op zaterdag van dienst te zijn wanneer het zware vrachtverkeer stil ligt. Indien u echter tijdens een ander tijdstip uw planten wenst te komen ophalen, dan kan u ons gerust een seintje geven via info@boomkwekerij-bogaert.be.
Vaak tussen 17u-18.30u kan u ons alsnog vinden op kantoor of ergens op het terrein (maar voor alle zekerheid is een seintje het veiligst).
Hoe kan ik betalen bij Boomkwekerij Bogaert?
Wanneer u als particulier online een bestelling plaatst, heeft u de mogelijkheid tussen (bancontact - visa - paypal)
Voor groothandel is er een extra optie om op factuur aan te duiden in winkelmand.
Wij hebben jammer genoeg geen betaalterminal op kantoor omdat onze grootste doelgroep tuinaannemers/-architecten /gemeenten en export zijn. Echter kan men steeds via vooruitbetaling of via betaalapp d.m.v. QR-code betalen op onze locatie.
(Eco-cheques kunnen we jammer genoeg niet aanvaarden)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Betaalinformatie
U kunt in onze webshop eenvoudig en veilig betalen. Voor de online betalingen maken wij gebruik van payment provider Buckaroo. Buckaroo heeft een vergunning gekregen voor het verzorgen van online betalingen van De Nederlandsche Bank en is een van de marktleiders op dit gebied in Europa.
Wij slaan zelf geen bankgegevens van u op en bewaren deze niet binnen onze omgeving. Deze informatie is uitsluitend in de systemen van onze payment provider opgeslagen.
Wij bieden u de volgende betaalmethoden aan:
Creditcard
U kunt in onze webshop ook middels een creditcard betalen. Indien deze geactiveerd is maken wij gebruik van 3D security: naast het invoeren van uw kaartnummer en verloopdatum dient u ook een verificatiecode in te voeren welke u kunt genereren met uw cardreader. Aan creditcardbetalingen kunnen extra kosten zijn welke u tijdens het bestellen kunt zien.
Paypal
Indien u een account heeft bij Paypal dan kunt u de betaling in onze webshop via dit betaalsysteem verzorgen. Het geld wordt automatisch van uw Paypal account afgeboekt op het moment dat u de betaling doet.
Payconiq
Er is altijd mogelijkheid tot betalen op het kantoor zelf. Wij beschikken niet over een bancontact terminal dus vragen om te betalen via payconiq.
Bankoverschrijving
U kan voor uw bestelde goederen ook betalen via een overschrijving (gebruik als mededeling het factuurnummer). Indien u deze betalingsmogelijkheid verkiest, dient u er rekening mee te houden dat wij vragen de betaling op voorhand te voltooien en op ons rekeningnummer dient te verschijnen alvorens de goederen te kunnen ophalen.
KBC bank: 737-0029263-12
IBAN: BE19 7370 0292 6312
BIC: KREDBEBB
Leveren jullie ook aan huis?
Wij leveren in samenspraak met u op de leveringsdag doorheen Vlaanderen. Kleine pakjes (tot 30kg per pak en maximaal 125cm ) kan via externe koerierdiensten worden opgestuurd.
Kluitplanten tot 175cm worden per pallet geleverd door externe transportfirma.
Leveren wordt tot op de stoep berekend. Indien u de boom elders wenst te laten deponeren of zelfs laten aanplanten, dan wordt deze extra tijd verrekend in regie omdat hiervoor extra tijd moet voor worden genomen alsook vaak een extra kraantje van pas komt.
Hierdoor is het belangrijk ons te laten weten als u meer wenst dan enkel een stoeplevering zodat we met de planning hiermee rekening kunnen houden want ook al zou onze chauffeur u graag verder helpen, zijn werkschema laat dit niet toe wanneer hier geen rekening mee is gehouden.
Vrachtwagenleveringen in LEZ-zones (lage emissie zone) kunnen extra kosten met zich meebrengen ten koste van de klant.
Informeer U vooraf indien U in een LEZ-zone woont en breng ons hiervan op de hoogte aub.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VERZENDKOSTEN PAKJES (België)
De tarieven gelden voor pakketten met een maximum gewicht van 30 kilo en voor postpakketten gelden maximale groottes. Ook als het gezamenlijk gewicht onder de 30 kg blijft maar de planten nemen relatief veel volume in kan het noodzakelijk zijn meer dan 1 pakket te maken. Planten zijn zeer verschillend van vorm en de ene soort verpakt veel gemakkelijker dan de andere. In het algemeen geldt dat planten langer dan 100 tot 125 cm inclusief pot of kluit niet in een postpakket passen. Deze tarieven zijn inclusief verpakking.
De hieronder genoemde tarieven zijn onder voorbehoud.
TRACK & TRACE |
GEWICHT |
PRIJS PER DOOS excl. btw |
JA |
<30kg |
€19,00 |
VRACHTKOSTEN VOOR GROTERE ZENDINGEN OP PALLETS OF LOS MET VRACHTWAGEN (België)
Zie hieronder voor een indicatie voor de leveringskosten; (exclusief kosten statiegeld/verpakking)
De hieronder genoemde tarieven zijn onder voorbehoud.
TRACK & TRACE |
Ruimte |
PRIJS PER PALLET excl. btw |
NEE (op afspraak) |
Per palletplaats |
€ 45,00 |
NEE (op afspraak) |
Losse bomen |
(per postcode) |
NEE (op afspraak) |
Zware grotere bomen/planten |
€ wordt opgegeven na berekening laad volume |
NEE (op afspraak) |
Levering met vrachtwagen + kraan/laadbrug |
(per postcode) |
Bij levering met eigen transport
Bij levering op pallet / box of ander leeggoed (kost) is het de bedoeling deze later terug te retourneren.
Heeft u liever dat dit direct terug meegenomen wordt ? Gelieve dit voor levering te communiceren naar ons, hiervoor wordt een extra kost aangerekend (naargelang de wachttijd/lostijd), startkost bedraagt excl. btw €45 en elk bijkomende uur €40 excl. btw.
Bij extern transportfirma is dit niet mogelijk (om leeggoed terug mee te geven)
Waarom is de levering zo duur?
Of u nu 1 of 10 bomen koopt, we moeten deze bomen in de vrachtwagen laden en door een chauffeur laten vervoeren. Hier wordt de brandstof alsook de uren van onze chauffeur in verrekend. We wonen nu ook eenmaal in een dicht bevolkt gebied met verzadigde wegen waardoor de kans op file iedere dag toeneemt waardoor we soms minder leveringen per dag kunnen verwerken dan gepland stond (de klant wordt steeds verwittigd wanneer de chauffeur op komst is, of er niet zal geraken). Een boom is gemakkelijk 3-4 meter lang (vaak zelfs langer) waardoor deze enkel via vrachtvervoer tot z’n bestemming kan komen. Vaak is een kraantje nodig bij het laden en lossen wat tijd en enige expertise vergt.
Een kluitboom kan honderden kilo’s tot zelfs een aantal ton wegen waardoor kennis nodig is om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Bij bestellingen van kleine planten doet men vaak beroep op externe koerierdiensten die de bestelling tot aan huis bezorgt.
Mits een aanhangwagen is het zeker aangeraden de bomen (jongere bomen) zelf af te halen (AF kwekerij).
Vanaf een bestelling van €2500 (excl. btw) wordt de bestelling in heel Vlaanderen gratis geleverd.
Wat is leeggoed of fust?
Net zoals bij bakken bier die u leeg terugbrengt en tegoed voor ontvangt, geldt dit systeem ook in onze sector.
Lage of hoge veenmankisten/logokisten zijn vaak de zwarte bakjes met roosters/gaten waar men doorgaans p9 potjes in opstapelt.
Het is handig om snel in en uit te kunnen laden. Deze worden in rekening gebracht en bij teruggave opnieuw gecrediteerd. Sommige leveranciers rekenen ook voor deze kisten een slijtagepercentage aan.
Dit rekenen wij enkel aan per bodem/Europallet/box/ gestoomde of gestempelde houten kisten. Dit is een houten krat wat gemakkelijk met een heftruck of transpallet kan vervoerd worden en vaak gebruikt wordt om kluitplanten en potplanten in te stapelen en vervoeren. Wij houden €1 af per geretourneerde kist (slijtagekost) omdat deze om de zoveel tijd moeten worden vernieuwd/gerestaureerd (loskomende balken, planken,…)
Ook bestaan er CC-karren en ferro's: dit zijn ijzeren stapelbare karren waar ofwel potplanten of zoals het geval met ferro’s vaak bosgoed/ plantsoen wordt mee vervoerd/aangevoerd. Dit is dan ook de meest gebruikte fust/leeggoed onder de leveranciers.
Kan ik gratis retourneren/annuleren?
Doordat wij de bomen enkel en alleen voor de klant gaan rooien, is het normaal enkel toegestaan de bomen te annuleren of retourneren wanneer de kwaliteit niet is zoals we deze achten aan te bieden. Normaal zullen wij nooit een boom afleveren die voor ons afgekeurd zou moeten worden. Verder verwijs ik u graag door naar onze verkoopsvoorwaarden.
Kan ik een foto krijgen van de boom die ik wil/zoek?
Alle bomen die we op eigen kwekerij hebben staan normalerwijs met een foto op onze website: dit is een partijfoto wat wil zeggen dat alle bomen in deze rij(en) van dezelfde grootorde (vorm en maat) zijn.
Men kan moeilijk van elke boom apart een foto nemen en plaatsen op de website.
Wanneer de boom ingekocht dient te worden bij een van onze binnen-of buitenlandse leverancier dan kan men steeds vragen of men een foto wil nemen en doorsturen. (in hoogseizoen kan dit enkele dagen tot weken op zich laten wachten)
Dit wordt niet altijd uitgevoerd omdat dit logistiekerwijs of economisch gezien vaak niet haalbaar is (men beschikt over verschillende hectare grond verspreid over verschillende locaties waardoor het vaak niet rendabel is om mensen naar deze velden te sturen om een foto te gaan nemen; zeker niet voor enkele of jonge exemplaren waar weinig tot geen winstmarges op rusten).
Echter proberen wij zoveel mogelijk via foto’s te werken ; maar een foto is niet altijd garantie dat u de plant/boom krijgt die hierop wordt afgebeeld. Wel geeft het de impressie van wat men ongeveer zou kunnen verwachten.
Maken jullie een beplantingsplan?
Wij zijn hiermee gestopt, omdat hiermee al snel de taak van de aannemer/architect op ons terecht kwam waarna al het werk voor niets bleek te zijn (dit deden wij kosteloos). Wij kunnen wel een bestek opmaken van wat u nodig hebt voor uw project (vrijblijvende offerte).
Uw tuinaannemer en/of architect weet uw situatie het best waardoor deze exact kan bepalen welke planten zich thuis gaan voelen op de door u voorziene bestemming. Er zijn honderden soorten bomen en duizenden andere planten waardoor we zelf niet alle mogelijkheden kunnen bespreken of gissen zonder de situatie zelf te kennen.
Met een doordacht plan bekom je de beste resultaten.
Is mijn boom dood?
Soms gebeurt het dat een boom dood lijkt. Er vormen zich geen knoppen terwijl andere bomen en planten reeds volop in blad of bloesems staan, maar mijn boom doet niets. Niet alle bomen beginnen in dezelfde periode uit te lopen of tekenen van leven te vertonen. Voor sommige bomen is het soms nog te koud of te nat/te droog voordat hun sapstroom op gang komt.
Echter kan het altijd voorkomen dat een boom de aanplant niet heeft overleeft of gewoon afsterft door allerhande en meestal onbekende redenen. Voor alle zekerheid schraap je met een mes/snoeischaar of eventueel met eigen nagel een stukje schors/bast weg van een tak; wanneer je nog een groene onderlaag aantreft betekent dit dat er alvast nog leven in de boom zit.
Het enige wat men dan kan doen is afwachten en in tijden van droogte extra veel water bijgeven. Bij natte omstandigheden is de kans groot dat de boom reeds verstikt/verdronken is en de wortels zijn afgestorven (worden zwart, breken of scheuren af,….)
Men kan de dode takken verwijderen zonder probleem aangezien deze toch nooit meer tot leven gewekt kunnen worden. Dus snoei tot waar leven zit en kijk of er alsnog ergens nieuwe aanzet wordt gegeven tot knopvorming.
Er zijn zoveel condities waardoor een boom kan sterven waardoor het onmogelijk is om groeigarantie te bieden want het is vaak een giswerk om te achterhalen waar het fout liep.
(standplaats, teveel of nog vaker te weinig aan watergift tijdens de eerste levensjaren, verdichte bodem, zure verse compost gebruikt waardoor de wortels zijn verbrand, te gure weersomstandigheden, geen paal gebruikt om de boom te verankeren waardoor de wortels zijn afgescheurd tijdens een windstoot, ziektes in de vorm van insecten/parasieten/ schimmels/ bacteriën, virussen,…..)
Wat zijn staffels/staffelprijzen/staffelkortingen?
Met staffels duidt men op een product dat in grotere hoeveelheden wordt afgenomen waardoor een kwantumkorting optreedt. Dus hoe meer u van éénzelfde product aanschaft, hoe goedkoper de eenheidsprijs wordt.
Een lage veenmankist/logokist kan doorgaan 24 P9 potjes bergen. Vaak wordt de prijs van de leverancier gebaseerd op afname van een volledige kist (men moet dan enkel een kistje optillen en klaarzetten), echter wanneer men een kleiner aantal wenst af te nemen, moet er iemand de plantjes gaan tellen en uit elkaar halen, hierdoor komen er onvolledige kisten te staan waardoor alles meer tijd vergt en dus ook deze meerprijs wordt verrekend per plantje.
Bij bollen rekent men doorgaans per soort volgens een minimum af te nemen aantal per soort. Dit heeft alles te maken met het feit dat deze knollen/bollen/wortelstokken vaak reeds verpakt worden per 50st /25st /10st /5st,….
En wanneer men een kleiner aantal wenst af te nemen, moet men de verpakkingen openen en nogmaals handmatig gaan tellen. Hierdoor is het vaak gewoon beter het minimum aantal te bestellen want komt vaak goedkoper uit dan van deze aantallen te willen afstappen met een meerprijs tot gevolg.
Indien u grotere aantal wenst af te nemen, bent u best ons hiervoor een offerte te laten maken met onze meest interessante prijs waar we uw staffelkorting kunnen weergeven.